AKDENİZ
ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ 2017-2018 ÖĞRETİM YILI
HUKUK
FELSEFESİ VE SOSYOLOJİSİ FİNAL SINAVI CEVAP ANAHTARI[1]
21.05.2018
Furkan Kararmaz
20
Puanlık Sorular:
1. “Şiddet kavramının içi değerlerle
doldurulur, öğrenilir, öğretilir ve kuşaktan kuşağa aktarılır. İşte bu
toplumsal ve bireysel tanımlamalar kimi zaman şiddeti yok saymakta, şiddet
kapsamına girebilecek davranış ve sözel kalıpları kişilerin şiddet olarak
algılamamalarına neden olmaktadır. Örneğin kıskançlık sevginin, kısıtlama
ilginin göstergesi olarak görülmekte ve şiddet olarak tanımlanmamaktadır.” ifadesi
sosyal bilimin temel paradigmalarından hangisi ile bağdaşır niteliktedir?
Açıklayınız. (20 Puan)
Yorumlayıcı
sosyal bilim paradigması (10p.)
Hakikat
ve anlama ilişkin inşacı yaklaşım (10p.)
2.
“Aslında yağlı
iştir. Kimseye de bir zararı yok. Rüşvet vereceksin, alan memnun. Rüşvet
vergiden az, sen memnunsun. Devlet hep tekel, o hiç zarar etmez… Avrupa’dan
TIR’la gelen aynı sigarayı Irak’ta daha ucuza alırsın. Niye? Devlet haracını
kesmemiş de ondan. Sonra getirir aldığının iki katına satarsın, yine de
buradakinden ucuz olur. Alanlar yine memnun. Ben buradan çıkayım yine giderim
Irak’a. Çay, sigara, mazot getiriyorduk. Yine giderim. Para yaparım. Passat’ı
çekerim altıma. Alan memnun satan memnun, kimseye bir zararımız yok” sözlerini sarf
eden bir hükümlünün bu tutumu, suç davranışını açıklamaya yönelen sosyolojik
kuramlardan hangisi ile ilişkilendirilebilir? Açıklayınız. (20 Puan)
Nötrleştirme kuramı (10p.)
Zararın ve mağdurun varlığının inkâr edilmesi (10p.)
30
Puanlık Sorular:
3. Toplum
ne kadar az gelişmişse ve merkezi iktidar ne kadar mutlak bir karakterde ise
cezanın şiddeti o kadar yüksek olmaktadır. Durkheim bu durumu nasıl açıklar?
(30 Puan)
Kolektif
duyguların ihlali olarak suç; fail ve mağdur arasındaki toplumsal değer
farklılığı azaldıkça cezaların hafiflemesi (10p.)
5p);
Mekanik
dayanışmalı toplumlarda ceza hukukunun dinsel karakteri ve suçun mağduru olarak
tanrı (10p.);
Mutlaklığın
ölçütü olarak yönetici ve tebaa arasındaki ilişkinin mülkiyete benzerliği ve
suçun mağduru olarak mutlak malik(10p.),
4. “Kültürün bulunmadığı koşullardaki insan veya
insanımsı (hominoid), savanada yaşayan diğer primatlar gibi, baştan beri belli
bir düzeyde avlanma, savunma ve neslini sürdürme faaliyetlerini kolaylaştıran
toplumsal örgütlenme (sürü yaşamı), hayvan dili düzeyinde de olsa dilsel
iletişim ve sürü içi iktidar ilişkileri koşulları altındadır.”
Bu koşullar altında normların, yasakların ve uyma davranışının ortaya çıkışı hangi
süreçler içerisinde gerçekleşmektedir? Açıklayınız. (30 Puan)
Doğal
ihtiyaç ve eğilimler çevresinde beliren amaçlar; Amaca yönelik eylemlerin
başarı durumuna göre haz ve acı ekseninde tasnifi (10p.);
Eylem
ve sakınım alışkanlıklarının kural ve yasak düsturlarına dönüşmesi (10p);
Kural
ve yasak düsturlarının maddi temellerinin dinsel ve psikolojik süreçler
çerçevesinde mistikleşmesi (Haram aylar, Muz deneyi örnekleri) (10p.)
5.
Hukukun reform amaçlı araçsal kullanımında ne gibi
farklı stratejilere başvurulabilir? Örneklerle açıklayınız. (30 Puan)
1. Hukuk Devrimi; Türk Hukuk Devrimi
örneği… (10p.)
2. Yasa ile yeni kurumlar oluşturma. Örneğin,
Kadın Kobi Kredi Bankası… (10p.)
3. Yeni hukuksal yükümlülüklerin
yaratılması; Örneğin, belirli büyüklükteki işletmelere belirli sayıda kadın
işçi çalıştırma yükümlülüğünün getirilmesi… (10p.)
6.
‘Erkeklik indirimi’ nedir? Eylem Ümit Atılgan, bu
sorunu hangi kavramlar üzerinden giderek ele almaktadır. Açıklayınız. (30 Puan)
Erkeklik indiriminin tanımı (5p.);
indirime gerekçe olarak gösterilen ve normun lafzını aşan
referanslar (10p);
haksız tahrik (5p.); hukuk kültürü (5p.); hegemonik
erkeklik/eril tahakküm… (5p.)
7.
“Toplumsal gerçekliğin esas doğası nedir?” sorusuna
eleştirel paradigma içerisinden verilen yanıt nedir, bu yanıtı Konya Organize
Sanayi’nden örneklerle açıklayınız. (30 Puan)
Ampirik/Olgusal katman (5p.); İdeolojik/fikri katman (5p.);
Gerçeklik katmanı (5p.);
Eşitsiz üretim ilişkilerinin peçelenmesinde kullanılan
dinsel referanslara Emeğin Tevekkülü isimli eserden örnekler… (15p.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder