AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
HUKUK FAKÜLTESİ
HUKUK FELSEFESİ VE SOSYOLOJİSİ BÜTÜNLEME SINAVI CEVAP ANAHTARI 26.06.24
Yönerge: Sınav süresi 45 dakikadır. Kaynak
kullanılmaz. Kağıdın üst kısmına adınızı, soyadınızı ve numaranızı yazarak
imzalayınız. Yanıt için ayrılan yerlerin dışına yazılanlar değerlendirilmez. Her
soru 30 puan değerindedir. Boş bırakılan sorulara 10 puan verilecektir.
Başarılar dilerim. Furkan Kararmaz
1. Çatışmayı düzenleyen kuralların
artması ve çatışan toplulukların iç örgütlerinin gelişmesi çatışmanın kurumsallaşma düzeyini arttırır. (boşluğu
doldurunuz)
2.
Sınıf araççılığı tezi nedir? Bu tezi doğru buluyor musunuz?
Bu
tez, hukukun salt bir araç olmadığı, bir araç olsa dahi sadece sermaye
sınıfının çıkarlarına hizmet eden bir araç olmadığı, hukuk içerisinde iş
hukuku, çevre hukuku gibi sermaye sınıfının çıkarlarına aykırı düzenlemeler
içeren yasaların da yer aldığı, bazı düzenlemelerin ise sınıf çıkarlarıyla
ilgisiz olabildiği gibi noktalardan eleştirilmektedir.(20 puan, eleştirilere
katılmak ya da karşı çıkmak mümkün) |
3.
Radikal feminist hukuk yaklaşımlarında kürtaj meselesi nasıl ele alınmaktadır?
Özetleyiniz.
Radikal feminist yaklaşımlarda
cinsel özgülük eleştirel bir biçimde ele alınır. Eril cinsellik düzeninde
kürtajın kadının cinsel özgürlüğünü arttırmaktansa erkeklerin cinsel
özgürlüğünü arttırma sonucu doğurabildiğine dikkat çekilir. Kadının “cinsel
özgürlüğü”, eril cinsellik piyasasına kadın arzını arttıran ve kadının cinsel
tüketim nesnesine dönüştürülmesini daha da kolaylaştıran bir şey olarak
yorumlanmamalıdır. Kürtaj konusu da bu şerhle ele alınmalıdır. (20 puan) Buna karşın radikal feministler
kürtaja karşı çıkmazlar hatta kürtaj karşıtlığını yaşam savunuculuğu kılığına
bürünmüş kadın düşmanlığı olarak görürler. Kürtaj konusunda kadının tam ve
tek söz sahibi olması gerektiğini savunurlar zira fetüsün kaderi ile kadının
kaderi arasındaki bağlantı, fetüsün kaderi ile erkeğin kaderi arasındaki
bağlantıdan çok daha güçlüdür. (20 puan) |
4.
Rawls ‘hak etme-hak kazanma’ ayrımını yaparak hangi sorunu çözdüğünü iddia
etmektedir? Bu iddiasında haklı mıdır?
Rawls bu ayrımla, Hayek gibi
liberter düşünürlerin, sosyal adalet talepleriyle ilgili dile getirdiği
‘ahlaki sorun’u çözdüğünü iddia etmektedir.(20p puan) Bu düşünürlere göre,
piyasanın bir kez dağıttığı gelirin çeşitli kamusal araçlarla yeniden
dağıtılması meşru değildir. Zira bir kişinin diğerlerinden çok kazanması
onlar için fedakarlık yapmasını gerektirmez. Az kazananlara yardım için çok
kazananların kazançlarına el konması onların çalışıp, oyunu kuralına göre
oynayıp hak ettiği şeylerin zorla ellerinden alınması anlamına gelmektedir.
Rawls ise, hak etmenin ahlaki bir terim olduğunu, piyasa düzeni içerisinde
kazanılan gelirin hak edilmiş olduğunun söylenemeyeceğini ifade eder. Kişiler
elde ettiklerine ancak hak kazanmış olabilirler, tıpkı piyango bileti alan
kişinin ödülü kazanması halinde bu ödülü hak etmiş değil ancak almaya hak
kazanmış olması gibi.(20 puan) Rawls’a göre bu bakımdan, kişi elde
ettiklerini belirli bir toplumsal düzen içerisinde ve onun sayesinde elde
ettiğinden o düzenin devamı için fedakarlıkta bulunmasını beklemek meşrudur. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder